Hoogopgeleide professionals doen hun werk meestal vanuit intrinsieke motivatie. Ze hebben vaak een duidelijke visie en zijn gehecht aan een zekere mate van vrijheid. Maar ook weer niet te vrij, want ze willen wel steun en betrokkenheid van hun leiding.
Dit maakt leidinggeven aan professionals soms lastig. Want wanneer stuur je en wanneer laat je los? Hoe motiveer je iemand? Hoe sluit je aan bij de behoefte van de medewerker? Wanneer delegeer je iets en hoe doe je dat? En waarom gaat het bij de ene persoon heel gemakkelijk en is er voortdurend ‘gedoe’ met een ander? Last but not least: hoe zorg je ervoor dat je zelf niet overbelast raakt en teveel zaken overneemt?
In een training of workshop ‘leidinggeven aan professionals’ leren deelnemers de belangrijkste concepten waar ze steeds op kunnen terugvallen om te beoordelen wat van hun gevraagd wordt op het gebied van leiderschap in een bepaalde situatie. Daarnaast is er veel aandacht voor professioneel communiceren en natuurlijk komt de persoon van de leider zelf uitgebreid aan bod. Een traject kan bijvoorbeeld de volgende elementen bevatten:
- Het aansluiten van de leiderschapsstijl op het niveau en behoefte van de medewerker
- Delegeren, feedback geven en coachen
- Communiceren op verschillende interactieniveaus
- Effectief omgaan met ‘lastige’ medewerkers
- Het herkennen van je persoonlijke leiderschapsstijl en het vergroten van je communicatiepalet
- Kwaliteiten en valkuilen van de leider
- Omgaan met ‘psychologische overdracht’ tussen de leider en medewerkers
Neem voor meer informatie contact op.